Den förlorade sonen - L'enfant prodigue

Lias aria - Suzanne Flink, sopran, Elena Jordan, piano

Claude Debussy skrev som mycket ung en kort opera med bibliskt motiv. Den handlar om den förlorade sonen, som tagit ut sitt arv i förskott och som utblottad återvänder till sina föräldrars hus, osäker på om han överhuvudtaget kommer att tas emot igen i hemmet. Operan har tre roller, sonen Azaël (tenor), fadern Simeon (baryton). Den missunsamme brodern som stannat hemma och varit skötsam finns inte med. Istället är handlingen fokuserad kring modern Lia (sopran), som inte nämns i den bibliska texten. Hennes saknad efter sonen, som berövat henne all livsglädje, hennes förtvivlan när hon finner honom sjuk och avmagrad. Det är hon som övertygar sin make om att förlåta. Fadern lovprisar till slut Herren och beslutar sig för att slakta den gödda kalven. 
Musiken är förödande vacker. Debussy har ännu inte hittat fram till impressionismen, utan skriver med ett flödigt romantisk tonspråk. De tre rollerna kan kompletteras med trestämmig blandad kör, som utgör folket på gården. 

Vid tre tillfällen har vi uppfört denna utsökta lilla opera, ca 45 minuter lång. Det har varit olika tolkningar, från halvsceniskt, med enbart antydda scenerier, till en helt scenisk version i nutid, med en modernt par som har en bjudning för vännerna, när vad som ser ut som en uteliggare dyker upp och visar sig vara den förlorade sonen. En pianist har spelat klaverutdraget och lokala kyrkokörer har agerat och sjungit med stort engagemang. Vi har använt originalspråket eftersom det är så förknippat med musiken att något annat känts omöjligt, men haft den svenska översättningen antingen i programbladet, eller på en filmduk som en enkel textmaskin.

Johan Palmqvist, min tenorkollega med den smältande vackra rösten, gestaltar Azäel, den ångerfulle sonen, Eric Lavoipierre, baryton och infödd fransman gör den imposante fadern Simeon, med medfödd känsla för Debussys uttryck. Och att sjunga modern Lia känns för mig som  att komma hem varje gång. Som om Debussy hade mig i åtanke när han skrev.

Länk till hela operan på youtube med Jessey Norman, Dieter Fischer Diskau och José Carreras
https://www.youtube.com/watch?v=l0mLTUiIcjI

Bilder från uppsättningen i St Johannes kyrka i Malmö i maj 2013