Ulla Billquist

Ulla Billquist, Sveriges populäraste sångerska under 30- 0ch 40-talen, var utåt sett en framgångsrik och älskad artist, men hennes privatliv var stormigt. Eftersom nya fakta kommit fram, 70 år efter hennes död, har vi satt ihop ett program med hennes livsberättelse invävt bland hennes sånger. Dessa tidens schlagers  får en helt annan innebörd i relief mot hennes liv, som slutade i tragik. Programmet framförde första gången 1 oktober 2016 i Malmöoperans foajé.
Suzanne Flink, sång
Inga Zeppezauer, violin
Jens Eriksson, piano

https://www.youtube.com/watch?v=-eGgfRReAzg

Längtan heter min arvedel

Musik från tre länder

 Detta program, tillsammans med pianisten Elena Jordan, innehåller sånger från Sverige, Tjeckien och Ryssland. Tonspråken må skilja sig åt, men det finns gemensamt sentiment, ett stråk av längtan och melankoli som förenar den slaviska och den skandinaviska musiken.

Detta program har vi framfört många gånger i olika varianter, allt efter årstider och plats. Senast våren 2010 i Skovgaardssalen på Malmö museum.

 

Champagnebubbel!!

Tillsammans med en tenorkollega, oftast Johan Palmquist, samt en pianist levereras ett sprakande paket med toner av Johann Strauss, Franz Lehar, Jaques Offenbach med flera.

Svepande wienervals, eldig czardas, duett och solon varvas i en festlig kavalkad. Vi har underhållit på allt från 50-årsfester till eleganta frackbaler. Allt framfört i tjusigaste blåsan! 

Vive la champagne!!

En stad, en bro, em kärlek

En stad, en bro, en kärlek är en föreställning som spinner sig kring Antonín Dvoraks sångcykel Pisné Milostné (Kärlekssånger). Det är en berättelse som utspelar sig i Prag vid tiden för sångernas tillkomst. In i handlingen vävs även pianomusik av Dvorák, samt den kända sången till månen ur operan Rusalka. Suzanne Flink, sopran, gestaltar Zanetka, en kvinnlig musiker i en tid då kvinnor inte var yrkesarbetande, som berättar historien om sitt liv (på svenska) och sjunger sångerna (på tjeckiska). Pianisten Elena Jordan, själv uppvuxen i Prag, sekunderar även sceniskt, förutom pianospelet. Allt i tidstypisk kostym och med en fläkt från Europas vackraste stad, under dess kulturellt allra glansfullaste period.
Suzanne Flink, sopran
Elena Jordan, piano
Mia Finnsdotter, regi

 

Clara med vänner

Clara Schumann Clara Schumann

Att vara kvinna och yrkesutövande inom männens domäner var inte enkelt under 18 – och början av 1900-talet. Särskilt inte inom de konstärligt kreerande områdena, det fick alla de kvinnor, som kände en längtan att komponera musik, bittert erfara. Kvinnor ansågs inte ha den intellektuella och kreativa förmåga som krävdes, även om de hade samma gedigna musikutbildning som männen. Många motarbetades av sina fäder, bröder och äkta män.

Likväl lyckades många av dem ändå skriva underbar musik, som tyvärr, i de flesta fall, inte blir tillnärmelsevis så ofta framförd, som de samtida männens verk. Lär känna dessa fantastiska kvinnors livsöden och musik i ett program med fyra kvinnor, tre musiker och en sångerska, som berättar, sjunger och spelar sina ”förmödrars” musik. Möt bland andra Clara Schumann, Fanny Mendelsohn Hensel, Alma Mahler, den svenska Elfrida Andree, Amy Beach och Eva dell’Aqua.

 

Medverkande:

Suzanne Flink, sopran

Irina Binder, violin

Lyssa Davidsson, cello

Elena Jordan, piano

 

Bokas genom Malmö Opera

Den förlorade sonen

Claude Debussy, den franska impressionismens främste tonsättare, skrev som ung en enakts kyrkoopera baserad på den bibliska historien om den förlorade sonen. Operan, som heter L'Enfant prodigue på franska, gav honom stora Rompriset och detta blev en startpunkt i hans karriär. Musiken är fantastiskt vacker och mer romantisk i sin karaktär än hans senare musik.
Operan är endast 50 minuter lång. I Bibelns berättelse nämns inte modern, i Debussys är Lia, sopran, skildrad med en övergiven mors alla schatteringar. Sonen, Azaël, tenor, är den olycklige som återvänder utfattig till föräldrahemmet och Siméon, baryton, är fadern som till slut öppnar famnen för sin förlorade son.
Vi samarbetar med olika kyrkokörer och gör en scenisk uppsättning där vi på olika sätt använder kyrkorummet för det dramatiska skeendet. Istället för stor orkester har vi använt det vackra, pianistiskt skrivna klaverutdraget. Kören medverkar sceniskt och sångligt i slutkören som gårdens folk. Operan är lämplig som musikgudstjänst eller helgmålsbön, gärna i kombination med en betraktelse eller predikan.
Lia – Suzanne Flink
Azaël – Johan Palmqvist
Siméon – Eric Lavoipierre