Foto: Rickard Söderberg

...står jag med en fot ner i den skånska myllan medan den andra föredrar något högklackat, glittrigt. Motsägelser är en del av mitt väsen, utan tvekan.

 

Sjungit har jag gjort så länge jag kan minnas. Det har alltid varit mitt mest naturliga sätt att uttrycka mig.
Det handlar framför allt om två saker;
Dels begäret efter den rent fysiska känslan som sången ger, det varma flödet av toner genom kroppen....vilket välbehag!
Dels är det min drivkraft att gestalta och berätta. En historia, en känsla, en människa. Här söker jag ständigt nya vägar.

 

Jag kom till världen i Åhus där jag också växte upp. Tidigt började jag att ägna mig åt musik, teater och dans. På högstadiet sjöng jag i Åhus Flickkör, ledd av Gunhild Laurén, som blev min första, mycket viktiga lärare.
Det var tack var henne mitt operaintresse väcktes, när jag 13 år gammal, fick följa med på en resa med flickkören till Storan i Göteborg. Vi såg en mycket 70-talistisk uppsättning av Carmen i regi av Gun Jönsson. Carmen i batikklänning frälste mig fullkomligt och mitt yrkesval var klart!

 

På gymnasiet i Kristianstad blev jag medlem i den ambitiösa kyrkokören i Trefaldighetskyrkan under ledning av Torbjörn Gustavsson och fick sjunga både nyskriven musik och klassiker som Bachs Matteuspassionen. I skolan spelade jag teater vid varje tillfälle som gavs. På kvällarna blev det balettklasser.

Under gymnasieåren lärde jag känna en annan viktig mentor, nämligen Sonja Stjernquist. Hon tog med mig ibland på sina gigg, lät mig sjunga tillsammans med henne och gav mig en grundläggande artistisk träning som jag burit med mig hela livet.

 

Jag var dock ivrig att komma ifrån småstaden och via Lunds universitet och musikvetenskapliga institutionen samt Glimåkra folkhögskola hamnade jag så småningom på Musikhögskolan i Malmö.


Amatöroperagruppen Opera Semplice startades av Christian Fürst Myrup medan jag var student på MMH. Jag var med från starten och fick en gedigen scenisk erfarenhet av att i så unga år få göra stora roller såsom Pamina, Grevinnan, Eurydike och Micaëla. Roligt hade vi också!!

 

På somrarna under studieåren, befann jag mig på Ystads teater och trampade de gamla anrika tiljorna i Ystadoperans regi. Första året var jag korist i Den döda Staden av Korngold. Året därpå blev jag anförtrodd några solorepliker som lättsinnig grisett (jag sjöng om hur jag pudrade näsan!) i Puccinis Svalan. Tredje året gjorde jag rollen som Sotopenere, den egyptiske faraonens yngsta dotter i Philip Glass' minimalistiska opera Achnaton.

 

Efter examen valde jag att vidarutbilda mig ytterligare och studerade två år till på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

 

Nio år stannade jag i Stockholm och förutom pedagogiskt arbete ägnade jag mig mycket åt Trio con brio, en konstellation bestående av Anna Bergman, flöjt, Anna Nygren, piano och jag som sjöng. Vi turnerade flitigt över stora delar av Sverige och gjorde också en turné i Norge.
Jag var också en flitig kyrkosångerska under stockholmsåren.

 

1999 flyttade jag tillbaka till den skånska fosterjorden.
Sommaren därpå gjorde jag Grevinnan i Skånska Operans Figaros Bröllop, samtidigt som jag turnérade Skåne runt med pianisten Conny Antonov.


Senare samma år anställdes jag i Malmö Operakör.

På Malmöoperan har jag fått ett flertal utmanande uppgifter, både på Operaverkstan (för barn och ungdom), inom turnéverksamheten och på stora scenen. Det mest spännande jag hittills gjort var 2007, då jag sjöng rollen som Sister Rose i Jake Heggies opera Dead man walking, ett nyskrivet verk om nunnan Sister Helen Prejean som hjälper en dödsdömd fånge under tiden före hans avrättning. Jag spelade Sister Helens närmaste vän och arbetskamrat.
Vi gästspelade också med Dead man walking på Köpenhamnsoperan 2009.

 

En annan spännande utmaning var det att ge sig i kast med Richard Wagners musik. Inte direkt min musikaliska hemtrakt! Men under våren 2012 gjorde jag en av de sex Blomsterflickorna i Parsifal på Malmöoperan. Ljuvlig, förförisk musik, med vackra tonslingor. Det hela blev inte sämre av att maestro Leif Segerstam stod vid pulten och att premiären direktsändes i radio i sex länder.

 

Även om arbetet på operan är på heltid har jag hela tiden vinnlagt mig om att forsätta med mina egna konserter och projekt.
Tillsammans med pianisten Elena Jordan har jag gjort ett flertal program med svensk, tjeckisk och rysk musik.

 

Kyrkomusiken ligger mig varmt om hjärtat. Med stor glädje har jag sjungit verk som Mozarts, Rutters och Faurés Requiem, Mozarts Kröningsmässa och Exultate Jubilate, Bachkantater som t.ex. Jauchzet Gott im allen Lande, Schuberts mässa i G och Larssons Förklädd Gud.

 

Kyrkorummet bjuder även på andra möjligheter. Debussys opera L'Enfant Prodigue, Den förlorade sonen är ett fantastiskt verk att framföra sceniskt i kyrkor. Tillsammans med två kollegor, Eric Lavoipierre och Johan Palmqvist, har jag arbetat fram en idé kring detta som vi framför i kyrkor i samarbete med kyrkokören och organisten på plats.

 

Jag har också intresserat mig mycket för kvinnliga kompositörer i gångna tider. Hösten 2009 turnérade jag med tre medmusiker från Malmöoperan, Irina Binder, violin, Lyssa Davidsson, cello och Elena Jordan, piano. Vårt program hette Clara med vänner och syftade till Clara Schumann och alla hennes kollegor som i de flesta fall förde en besvärlig tillvaro som kompositörer och kvinnor i tidigare sekler.

 

På senare tid har jag allt mer börjat fundera över hur man kan gå utanför de traditionella konsertramarna för att fördjupa intresset och förståelsen för musik som kanske är mindre känd för det breda publiken. Jag vill gärna väva samman musik, text och presentation till en enhet, kanske genom att dramatisera en berättelse kring sångerna.....

Denna idé har fått sitt förverkligande kring A. Dvoráks Kärlekssånger (Pisné Milostne). En egenhändigt författad och gestaltad ramberättelse kring de åtta sångerna och ett par andra av Dvoráks verk har blivit ett program som framförts vid en av Malmöoperans kammarkonserter. Förhoppningsvis blir det fler tillfällen!
 

Sydsvenskans artikel om mig i samband med min födelsedag 2014

Aria ur Telefonen av G.C. Menotti
Elena Jordan, piano

Sonja

Konsert med Gunhild

Med Christian i Trollflöjten

Trio con brio

Anna Bergman, Suzanne Flink, Anna Nygren

Konsert med Conny...

...och med Elena

Foto: Per Fernesten

Grevinnan, Skånska Operan 2000

Bastihon, Operaverkstan 2003